Нормативно-правові основи богословської освіти в Україні пройшли складний шлях, що віддзеркалює драматичну історію країни та її боротьбу за свободу віросповідання. Від тотальної заборони в радянські часи до поступового визнання й інтеграції в загальнодержавну систему освіти — цей шлях був сповнений викликів, перемог і постійного пошуку балансу між державними інтересами й релігійною свободою.
За радянської влади релігія та богословська освіта зазнавали жорстоких репресій. Будь-які форми релігійної освіти забороняли, духовні навчальні заклади зачиняли, а богословів переслідували. Це призвело до значних втрат в українській богословській традиції, до втрати цілих поколінь богословів і розриву зв’язку з європейською богословською думкою.
Радянська влада розглядала релігію як «опіум для народу» й ворога комуністичної ідеології. Боротьба з релігією велася різними методами: від закриття церков і монастирів до арештів і розстрілів духовенства. Богословську освіту оголосили «пережитком минулого» й «знаряддям реакції» та заборонили викладати її в будь-якій формі.
Наслідки такої політики були катастрофічними для української богословської традиції: багатьох видатних богословів репресували або ж вони вимушено емігрували; духовні навчальні заклади знищили, а бібліотеки й архіви розграбували. Українське богослов’я було відірване від світового богословського процесу та зазнало значного занепаду.
Перші кроки до легалізації
Зі здобуттям Україною незалежності розпочався процес відродження релігійного життя й богословської освіти. Перші кроки до легалізації богословської освіти були зроблені в 90-х роках. У цей період прийняли закони «Про свободу совісті та релігійні організації» (1991 р.) та «Про освіту» (1991 р.), які заклали правові підстави для функціонування релігійних закладів освіти.
Ці закони гарантували свободу віросповідання та право на релігійну освіту. Вони дали змогу відкривати духовні навчальні заклади й викладати релігійні дисципліни в школах. Проте, ці закони не розв’язували проблеми визнання дипломів про богословську освіту, отриманих у конфесійних навчальних закладах. Це створювало перешкоди для випускників таких закладів під час працевлаштування й продовження навчання.
Сучасні законодавчі зміни
Важливим етапом у розвитку нормативно-правових основ богословської освіти стало прийняття Закону України «Про вищу освіту» 2014 року. Цей закон визнав богослов’я галуззю знань і дозволив створення богословських спеціальностей у закладах вищої освіти. Це дало змогу інтегрувати богословську освіту в загальнодержавну систему освіти й забезпечило її державне фінансування.
Закон «Про вищу освіту» став проривом у законодавчому регулюванні богословської освіти. Він визнав богословську освіту як потрібну складову частину української системи освіти та створив умови для її розвитку. Закон також передбачив механізми визнання дипломів про богословську освіту, здобутих у конфесійних навчальних закладах.
Виклики й перспективи
Попри значний прогрес у законодавчому регулюванні богословської освіти, і досі маємо низку нерозв’язаних питань. Одним з них є проблема визнання дипломів про богословську освіту, здобутих у конфесійних навчальних закладах. Також є потреба в удосконаленні механізмів ліцензування й акредитації богословських програм.
Визнання дипломів про богословську освіту від конфесійних навчальних закладів є важливим завданням для забезпечення рівних прав випускників таких закладів. Треба розробити чіткі й прозорі механізми визнання таких дипломів, які враховували б особливості конфесійної освіти.
Перспективи подальшого врегулювання богословської освіти пов’язані з розробленням нових законодавчих актів, які зважали б на сучасні реалії та потреби суспільства. Важливим напрямом є також гармонізація українського законодавства з європейськими стандартами в галузі освіти.
Програми за напрямком
Можливі законодавчі зміни
Серед можливих законодавчих змін, які можуть вплинути на розвиток богословської освіти в Україні, варто зауважити такі:
-
удосконалення механізмів визнання дипломів про богословську освіту, здобутих у конфесійних навчальних закладах;
-
розроблення чітких критеріїв ліцензування й акредитації богословських програм;
-
створення єдиного державного реєстру богословських навчальних закладів;
-
забезпечення державної підтримки наукових досліджень у галузі богослов’я.
Висновки
Нормативно-правові основи богословської освіти в Україні перебувають у стані постійного розвитку. Важливо забезпечити їх відповідність сучасним вимогам і потребам суспільства, сприяти інтеграції богословської освіти в загальнодержавну систему освіти й збереженню релігійної свободи.
Автор: Віталій Хромець, професор кафедри богословʼя УЄТС.