Біблія показує, що міста мають глибоке значення для Бога: вони відображають і людську творчість, і Божий план спасіння.
На перше згадування про міста натрапляємо ще на початку Буття, де Каїн будує перше місто як спосіб захисту від помсти (Бут. 4:16–17). Далі ми бачимо, що міста виконують функцію фортець для захисту від ворогів, а також стають місцем, де люди реалізують та проявляють образ і подобу Бога через створення, інновації та мистецтво. Уже в першому місті ми бачимо прояв творчості — нові досягнення, про які йдеться в Бутті 4:20–22: нащадки Еноха, на честь якого названо перше місто, були першими, хто почав грати на гуслах, сопілці й виготовляли всяке знаряддя з міді та заліза. Ці діяльності відображають творчу природу Бога, адже люди, створені за Його образом і подобою, мають потенціал для великого творчого самовираження.
Однак внаслідок гріхопадіння міста часто ставали місцем беззаконня й морального занепаду. Іноді це призводило до того, що Бог вирішував знищити їх, оскільки Його святість не могла миритися з їхніми гріхами (Бут. 18:31; Йон. 1:2). Але навіть у таких випадках Бог не відмовлявся від міст повністю — навпаки, Він прагнув їхнього спасіння. Наприклад, Бог був готовий помилувати Содом, якщо в місті знайдеться хоча б десять праведних людей (Бут. 18:32). Також Ніневія: попри її гріхи, Бог вирішив спочатку попередити її мешканців про Своє рішення, і завдяки їхньому покаянню Бог не знищив велике місто (Йон. 3:10). Отже, хоч ці міста навіть не були ізраїльськими, а люди вчиняли беззаконня, Бог прагнув їх рятувати, бо тут проживало багато людей, які носили Його образ і подобу.
Навіть більше, Бог вибрав місто Єрусалим як місце для Своєї присутності (2 Хр. 6:6). Тобто тут місто символізує місце зустрічі Бога й людства. Окрім того, місто Єрусалим мало велике значення й для Ісуса: у 12 років разом з батьками Він звершує подорож до цього міста, де має чудову розмову з учителями в храмі. А пізніше Він вирушив до Єрусалима під час пасхального ритуального тижня, де наприкінці тижня сталася Таємна Вечеря й Розп’яття. У місті Єрусалим Ісус виконує унікальну й неповторну місію, яку Йому доручив Отець, щоб спасти все людство.
Міста відіграють важливу роль так само й для розповсюдження благої звістки та заснування нових церков.
Апостол Павло подорожував до великих стратегічних міст імперії, як-от Єрусалим, Коринф, Солунян та Ефес, щоб поширити благу звістку й зміцнювати християн. Апостол приходив і проповідував у головних місцях міста: у синагогах і на ринках, де люди збиралися для поклоніння й обговорень важливих тем (Дії 17:17). В усіх цих місцях, які зосереджені насамперед у містах, збиралися люди різних національностей і рас, які так чи так шукають Бога й спасти яких прагне Бог.
Отже, міста в Біблії не лише представляють фізичні локації, а й символізують місця, де люди можуть проявляти Божий образ і подобу завдяки культурним, творчим досягненням, де можуть зустрітися з Богом. Вони слугують аренами для розвитку й вираження людських здібностей відповідно до Божого плану. Єрусалим як святе місто є центром поклоніння та служіння Богові, а також місцем, де реалізується Божий план спасіння (Об. 21:2).
Безумовно, якщо для Бога міста мали й мають значення, нам також варто зосереджувати увагу нашого служіння на містах, враховуючи, що в містах проживають різноманітні групи людей, важливих для Бога. Врешті-решт усі діти Божі стануть мешканцями небесного міста Єрусалим, де буде панувати істина, праведність і мир Божий!
Автор: Данієл Кучурян, керівник магістерської програми «Місія в місті».
Війна та місія в місті
«Злодій тільки на те закрадається, щоб красти й убивати та нищити. Я прийшов, щоб ви мали...
ДетальнішеСлужіння Богу через працю в умовах війни
Сьогодні праця людей у найрізноманітніших її проявах продовжує життя нашої країни. Захисники...
Детальніше