Як звичайні люди, ми прагнемо уникнути болю й травматичних спогадів. Як християни, розуміємо, що часто наше богопізнання починається з травми, з місця болю. Не буде надмірним перебільшенням сказати, що все сучасне богослов’я значною мірою походить, народжується з досвіду травми, адже, врешті решт, джерелом усієї християнської теології є Хрест. Однак, ще більше це твердження стосується богослов’я XX століття: Карл Барт, Пауль Тілліх, Юрген Мольтманн, Дітріх Бонгеффер та багато інших мислителів попереднього й цього століття, — ці постаті неможливо уявити поза драмою світових воєн, геноцидів і глибоких травм, завданих ними. Ось що Д. Бонгеффер писав про К. Барта:
Війна <...> завершила банкрутство культури. Барт був серед тих, для кого цей досвід війни був вирішальним. Сподіваюсь, так буде і для кожного богослова
Травма універсальна, коли йдеться про досвід її проживання. Російська агресія проти України, що триває, знову помістила мільйони людей у ситуацію болю та шоку, а також ревіталізувала трансгенераційні травми Червоного терору, голодоморів і жорстоких репресій, що лишались придушеними протягом останнього століття. Однак ці катастрофи насправді залишили глибокі рани в колективній пам’яті.
Сьогодні, у День пам’яті жертв голодоморів, важливо не лише вшановувати пам’ять, говорити про ці історичні події та пояснювати їх значення сучасному поколінню. Попри наявність цілої низки історичних досліджень, присвячених темам голодоморів в Україні, нам все ще є над чим працювати, коли йдеться про суспільну комунікацію та рецепцію цих трагічних сторінок історії, в Україні й за її межами. Водночас слід констатувати: нам усе ще бракує богословського осмислення геноциду та його наслідків.
Нам усе ще бракує богословського осмислення геноциду та його наслідків.
Таке богословське осмислення травми, за словами політичного богослова Люка Бретертона, «озвучує те, що часто є невимовним, замовчуваним, приватизованим або нерозбірливим у контексті панівних технократичних і соціальних наук; зокрема досвід травми, тривоги й жахливого». Але також це осмислення показує, як християнські чесноти віри, надії та любові попри все формують наше майбутнє.
Таке осмислення охоплює ціле коло великих богословських запитань і стосується сфери індивідуального, спільнотного та космічного, адже тортури руйнують не лише фізичні тіла, а й «соціальне тіло», тобто спільноти (В. Кавано). Тут залучені граничні тривоги сенсу, провини та смерті (П. Тілліх), також йдеться про екзистенційну боротьбу, кризи ідентичності й наративів, але завжди — про надію, що об’єднує всіх нас і сьогодні.
У цей день в Україні та за її межами ми запалюємо свічки в пам’ять про жертв голодоморів тоталітарних режимів. Ця свічка стає символом пам’яті та свідченням, що ми не забули й не забудемо того, що сталося. Символом того, як важливо зберегти правду історії, підтримувати один одного в складні часи й розбудовувати попри всі перешкоди суспільство поваги, свободи та гідності. Але нехай сьогодні вона також уособлює надію і віру, бо це те, що нам тепер особливо потрібно.
Автор: Валерій Секісов, декан факультету християнського служіння і богословʼя УЄТС.
«Злий» і «добрий» Бог двох Завітів та християнська етика
У церковній історії є сторінка боротьби з маркіонізмом, що являв собою одну з єресей...
ДетальнішеБожа кара чи людська кривда?
«Бог карає Україну…» – на жаль, з початку війни я чув цю фразу не лише від...
ДетальнішеДе Бог?
Елі Візель у книзі «Ніч» описує пекло концтабору, через яке він пройшов. Одного дня нацисти...
ДетальнішеДень памʼяті жертв Голодоморів
Вшанування пам’яті жертв Голодомору – геноциду українського народу «Внаслідок...
ДетальнішеЄвангеліє проти “русского мира”
Уже ні для кого не таємниця, що за агресією Російської Федерації та путінським правлінням...
ДетальнішеЛідерство в умовах війни
Війна та цінності лідерства Наш світ змінився, а в ньому іншими стали й...
ДетальнішеПраво на сумніви
Події сучасного геноциду українців у російсько-українській війні зумовили появу різних...
ДетальнішеСтраждання Христа та захист від насилля
На превеликий жаль, сьогодні страждання – це частина щоденного життя українців. Тож раз у...
ДетальнішеЧому Бог рахує людей?
21-й день (майже місяць) повномасштабного, віроломного вторгнення Російської Федерації в...
Детальніше