Сучасний світ, сповнений викликів, криз і швидких змін, спонукає нас шукати відповіді на питання, які виходять за межі буденного. Серед таких відповідей особливе місце займає богослов’я — не лише як пошук істини, а і як живий діалог про найглибші аспекти людського досвіду. У цьому контексті теоестетика — богослов’я краси — пропонує унікальну перспективу, що поєднує в собі естетичне, етичне й духовне. Зосередившись на поняттях краси та спілкування, розглянемо, як ці ідеї взаємодіють у сучасному богослов’ї.
Краса є не лише естетичним феноменом, а й викликом до спілкування. Грецьке слово καλέω («кликати») підкреслює зв’язок між красою і закликом. Справжня краса пробуджує причетність, викликаючи в нас бажання відповідати на її заклик. На відміну від інших явищ, краса залишається невимогливою, але водночас здатна змінювати нас глибше, ніж ми можемо уявити.
Теоестетика як концепція виникла завдяки католицькому богослову Гансу Урсу фон Бальтазару, який у семитомнику «Слава Божа» заклав основи цього напряму. Бальтазар звертав увагу, що краса в богослов’ї довгий час перебувала на периферії, поступаючись місцем істині й добру. Але краса, на його думку, є тим первісним моментом, з якого починається сприйняття Божественного. Вона стає тим мостом, який з’єднує людину з Богом через емоції, вдячність і переживання захоплення.
У XX столітті поняття краси часто витіснялося іншими концептами, наприклад цікавістю або піднесеним. Постмодернізм додав до цього відмову від об’єктивних естетичних критеріїв, зробивши красу суб’єктивною. Проте, як зазначає Сьюзен Зонтаґ, навіть у культурі, яка намагається відмовитися від краси, є моменти, які неможливо пояснити інакше, як прекрасні.
Богослов’я спілкування: зустріч і впізнавання
Богослов’я спілкування є другим ключовим аспектом сучасної релігійної думки, що доповнює теоестетику. Якщо краса є закликом, то спілкування — це відповідь. Звертаю увагу на центральний елемент богослов’я спілкування — момент зустрічі, що розгортає нові горизонти пізнання Бога та ближнього.
Історія двох подорожніх, які впізнають Христа в Емаусі, є класичним прикладом. Попри те, що вони отримали вичерпні відповіді на свої питання, справжнє впізнавання стало можливим лише в момент гостинності, коли вони запросили Христа до спільної трапези. Гостинність у цьому контексті стає умовою відкритості до Божественного й основою для богослов’я спілкування.
Варто наголосити, що спілкування починається не з пізнання, а з впізнавання. Цей момент є вирішальним для розуміння того, як богослов’я може виходити за межі академічних рамок, стаючи практикою живого діалогу й зустрічі.
Програми за напрямком
Зв’язок краси та спілкування
Теоестетика й богослов’я спілкування мають спільну мету — допомогти людині віднайти новий вимір реальності. Краса як заклик пробуджує в нас прагнення до чогось більшого, а спілкування, зосереджене на зустрічі й упізнаванні, дає змогу реалізувати це прагнення. У сучасному світі, де домінує тривога та прагнення до безпеки, ці два аспекти богослов’я є надзвичайно актуальними.
Завдання теоестетики полягає в захисті краси від забуття, в умовах коли суспільство схильне до інструменталізації всього, включно з естетичним досвідом. Водночас богослов’я спілкування прагне відновити вразливість і відкритість до зустрічі з Божественним.
Чому це важливо сьогодні?
У світі, де культуру дедалі частіше розглядають як механізм захисту від ризиків, краса й спілкування пропонують альтернативу. Краса нагадує нам про цінність того, що виходить за межі наших уявлень та очікувань. Спілкування, своєю чергою, учить бути відкритими до інших і до самого Бога.
Ця перспектива має терапевтичний і трансформаційний ефект, адже допомагає не лише знайти відповіді на екзистенційні питання, а й прожити життя як зустріч та вдячність. Богослов’я — це дуже живе діяння, і саме через краще розуміння краси й спілкування воно може стати джерелом натхнення для сучасної людини.
Висновок
Теоестетика й богослов’я спілкування розгортають перед нами можливість нових форм діалогу, які ґрунтуються на красі, вдячності та впізнаванні. Вони допомагають усвідомити, що справжнє пізнання Бога починається з досвіду, який виходить за межі слів, і з відкритості до того, що перевершує нас. У цьому сенсі краса й спілкування стають двома сторонами одного процесу — пошуку та зустрічі з Божественним.
Автор: Д-р Олександр Філоненко, професор кафедри богословʼя УЄТС.