Страсна п’ятниця: драма правди та неправди


Головна Богослов'я Страсна п’ятниця: драма правди та неправди

 

У Страсну п’ятницю ми розмірковуємо над Його хресним шляхом. Чому ж Він був убитий? Відповідь болісна у своїй простоті: «тому що ми зненавиділи Правду». Це не просто емоційне твердження, а реальність, яка змушує задуматися: «хіба не так було тоді — і не так є нині?»

 

Згадаймо біблійні тексти, які описують останній шлях Ісуса — від Таємної вечері до поховання. Усі вони свідчать, що Христос — втілення Правди — протистояв неправді. Це була не лише історія страждання, а й драма Протистояння.

 

 

Драма протистояння

 

Таємна вечеря 

 

Зав’язка: Христос знає, хто зрадить, але не викриває зрадника. Він не відповідає на підлість агресією — лише говорить про любов. 

 

Арешт

 

Ісус виходить назустріч тим, хто прийшов зі зброєю, наче до злочинця. Вони не хочуть бачити, що перед ними — невинний. Вони лише виконують наказ, не усвідомлюючи, що арештовують саму Правду.

 

Суд і зречення Петра

 

Неправда панує в залі суду й у дворі. Ті, хто має говорити Правду, її уникають. Ті, хто був найближче, — бояться її. Правда залишається на самоті. Усі ховаються.

 

Перед Пилатом

 

Влада обирає зручність, а не Правду. Пилат умиває руки — як і кожен, хто не хоче брати на себе відповідальність за вибір між Правдою і неправдою.

 

Зрада, знущання, хресна дорога

 

Христа не просто відкидають — з Нього глузують. Його принижують, б’ють, знущаються. Змушують нести хрест, наче тягар поразки. Він здається слабким. Але ті, хто Його мучить, не вірять, що сила може бути в Правді. Тому й прагнуть її знищити.

 

Розп’яття

 

Кульмінація: Ісуса прибито до хреста. Він майже не говорить — лише стогне від болю. Неправда тріумфує, бо вважає, що знищила Правду. Але ще не кінець.

 

Розбійник

 

Навіть у найтемніший момент, коли здається, що неправда тріумфує, залишається вибір. Серед загального глуму й зневаги лунає голос, який обирає Правду, — і знаходить надію. Один розбійник продовжує насміхатися, а інший — визнає Правду.

 

Смерть

 

Христос помер. Темрява огорнула землю. Мовчання смерті звучить гучніше за будь-які слова. Цей момент вже не можна змінити, і здається, що неправда остаточно перемогла Правду. 

 

Біля хреста

 

Гучне мовчання смерті пронизується болісною вірністю тих, хто бачить Ісусову смерть. Здавалося б, їхня слабкість у тому, що вони не можуть допомогти Йому, але насправді це сила — бути поруч з Ісусом, навіть коли здається, що неправда перемогла й все скінчено. 

 

Зняття з хреста і поховання

 

Розв’язка: Неправда, здається, каже «Все», стверджуючи свою перемогу. Але це ще не кінець, і в цьому є прихована надія.

 

Запечатання гробу 

 

Печатка й охорона гробу — символ відчайдушної спроби більше не чути голосу Правди. Це виявляє, що неправда боїться та сумнівається у своїй остаточній перемозі.

 

Хресний шлях — це драма протистояння Правди та неправди. Правда страждає, але не боїться. Вона діє, але не зраджує себе. Вона здається слабкою. Неправда ж зраджує, знущається, чинить насилля. І здається, що саме вона сильна й перемагає. Але ця перемога — лише ілюзія. Бо Правда, хоч і не така гучна й агресивна, залишається живою. І врешті-решт саме вона перемагає.

 

Програми за напрямками

Ми ненавидимо Правду

 

Правда оголює найпотаємніше. Вона відкриває нас — не такими, якими ми хочемо здаватися, і не такими, якими нас бачать інші. Вона змушує нас поглянути вглиб  і впізнати в дзеркалі Правди себе справжніх.

 

Правда руйнує самообман. Вона трощить наші уявлення про себе, розбиває ілюзії влади й контролю — над іншими, над обставинами, над собою. Вона змушує бачити світ іншим, непривітним, незручним.

 

Ми ненавидимо Правду, бо вона ставить нас перед вибором. А вибір — це біль. Легше позбутися Правди, ніж змінити себе.

 

Правда не дає забути. Вона повертає до болю, до відповідальності, яку ми уникаємо. Вона ходить за нами, поки ми не наважимось подивитися їй в очі.

 

Правда не підвладна маніпуляціям. Її не можна обійти, не можна замовчати. Вона стоїть непохитно, як скеля, і тим самим постійно викриває брехню.

 

Правда не грає за нашими правилами. Вона не підбирає зручного моменту, не дбає про дипломатію. Вона приходить, коли хоче, і говорить прямо — і завжди правдиво, навіть тоді, коли боляче.

 

Правда руйнує комфорт. Вона не дозволяє жити «в півтіні»: бути «трохи чесним», «трохи добрим», «трохи вірним». Вона вимагає справжності, послідовності й дії.

 

Ми ненавидимо Правду. Правду як Істину. Правду як викриття. Правду як світло, що проникає в темряву. Ту Правду, яку ми зраджуємо, — і водночас шукаємо. Бо десь глибоко знаємо: тільки вона може нас звільнити. І саме її Христос приніс у світ. І саме її ми не витримуємо.

 

Хресний шлях — це не лише історія страждання. Це драма Правди та неправди. У ній ми впізнаємо себе: ніби дивимося у дзеркало, яке показує нам правду про нас самих. Чи готові ми її прийняти? Адже хрест Ісуса й далі стоїть перед нами — як виклик, як запрошення зупинитись і подивитися в очі Правді.

 

Автор: Євгеній Уткін, заступник декана з навчально-методичної роботи.

Благовіщення

        Благовіщення – це один із центральних моментів у людській історії....

Детальніше

Дорога в Емаус і надія

  “По дорозі в Емаус» – це історія про двох учнів Христа, які втратили надію. Надію на те, що...

Детальніше

Джерело щедрої любові

    Певно, доволі багато християн на підсвідомому або навіть на свідомому рівні вважають,...

Детальніше

Євангеліє проти “русского мира”

  Уже ні для кого не таємниця, що за агресією Російської Федерації та путінським правлінням...

Детальніше

Підпишіться на новини